Jokainen Odoo-käyttäjä on todennäköisesti törmännyt edes kerran Odoon ylläpitämään lisämoduulikauppaan eli tuttavallisemmin Odoo AppStoreen. Koska Odoo on enemmän maailmanlaajuinen, avointa lähdekoodia edustava ekosysteemi, kuin pelkkä erppi, niin tarkoittaa tämä erilaisten lisätoiminnallisuuksien ja näiden tekijöiden räjähdysmäistä kasvua eli tarjonta ei heti lopu kesken. Syy lisätoiminnallisuuksien hankkimiselle eri Odoota käyttävissä organisaatioissa on yksinkertaisesti se, ettei Odoo ole täysin valmis ns pakettisofta tietylle toimialalle vaan sitä voidaan luonnehtia enemmänkin oppimisvalmiiksi generalistiksi, jota päästään istuttamaan paremmin asiakkaan omiin, toimialakohtaisiin tarpeisiin (esim. valmistava teollisuus, tukkukauppa, asiantuntijaorganisaatio jne).
Odoo-AppStoren etusivu huokuu runsautta:

Ilmaisia tai kertamaksullisia lisätoiminnallisuuksia löytyy yli 47k ja olo on kuin karkkikaupassa. Odoon äppikaupan käyttämisessä on sekä hyviä että huonoja puolia ja seuraavaksi pohdimme miksi näin.
Plussat:
- Äppikaupasta voi löytyä arkea helpottavia ideoita, mitä ei tullut ajateltuakaan muissa olosuhteissa. Esim. Mass Editing- moduuli, jolla saa muokattua useita tietueita kerrallaan mm. tuotekortteja: useimmille Odoo-käyttäjille tuotteiden muokkaus yksitellen tai viemällä Exceliin ei ole mikään ongelma, mutta Mass Editing tuo lisää iloa päivittäisrutiineihin ja yhden kahvikupposen lisäksi ehtii juoda toisenkin, kun aikaa jää enemmän käyttöön
- Äppikaupasta voi löytyä ratkaisu ongelmiin, joista ollaan oltu pitkään tietoisia mutta mihin ei löytynyt ns Odoon vakioratkaisua tai Odoo-kumppanin kehittämää valmista toiminnallisuutta. Sellainen on esim. Odoo-WooCommerce- valmisrajapinta, jonka hinta on kirjoitushetkellä noin 250-500 euron haarukassa ja tarjolla useampi versio eri tekijöiltä. Miksi kehittäisi samankaltaisen nollasta isolla rahalla, kun saatavilla on jo muiden ostajien hyväksi todettu ja kustannustehokas vaihtoehto?
- Appstoresta löytyy myös ilmaisia moduuleita, jotka ovat hyvinkin hyödyllisiä eli parhaassa tapauksessa lisätoiminnallisuus on käytettävissä asennusvaivalla.
- Ikuinen Community vs Enterprise Odoo-dilemma voidaan ratkaista suurelta osin Appstoren kautta: monet toiminnallisuudet (esim. Timesheets ja Field Service), jotka kuuluvat normaalisti vain kuukausimaksullisen Enteprise-version piiriin löytyvät kolmannen osapuolen moduulien muodossa kertamaksulla. Tai vähintään alkuperäismoduulin hyvät vastineet.
Sitten ne äppikaupan huonot puolet:
- Ei laadunvalvontaa: kuka tahansa voi rekisteröityä ja lisätä moduuleita Appstoreen, Odoo ei tarkista ladattujen moduulien sisältöä. Voi törmätä huonolaatuiseen, vaikeasti ylläpidettävään koodiin, joka saa Odoon sekaisin
- Tietoturvariski: moduuleissa saattaa olla tietoturvariskejä eli niiden kautta voi valua dataa organisaation ulkopuolelle tämän tietämättä
- Ristiriidat räätälöintien kesken: saattaa olla, että hankittu lisämoduuli on täydessä ristiriidassa Odoon muiden räätälöintien kanssa ja järjestelmä menee solmuun eli lisäpalikkaa ei saa niin helposti käyttöön kuin olisi toivonut
- Versionpäivitykset: kun Odoon versio nostetaan, niin täytyy päivittää myös lisäpalikat. Jos alkuperäinen tekijä ei julkaisekaan enää uusinta versiota moduulista niin joudutaan miettimään kuka tekee päivityksen ja millä hinnalla
- Ylikäyttäminen: ennen lisäpalikan asennusta ja käyttöönottoa kannattaa huolella miettiä, onko Odoossa mahdollisesti jo olemassa vakiotoiminto, jolla on sama virka. Liian helposti ajaudutaan tilanteeseen, jossa Odooseen asennetaan matalalla kynnyksellä kymmeniä lisäpalikoita, jotka ovat täysin tarpeettomia ja monimutkaistavat järjestelmää turhaan.
Odoo Appstore on joka tapauksessa tsekkaamisen arvoinen. Ensi blogissa kerromme, kuinka löydät helposti tarvitsemasi lisätoiminnallisuuden monen tuhannen moduulin joukosta.